Mindmappen over ruimtevaart/ André Kuipers

geschreven door Rianne op woensdag 04 januari 2012

'Juf, vandaag gaat André Kuipers de ruimte in', vertelde een van mijn leerlingen tijdens de ochtendkring . 'Ja, hij gaat naar de ISS!' reageerde een ander. 'Hij vertrekt uit Japan' (klinkt als Kazachstan :-D) Zomaar een paar citaten uit het gesprek dat daarop volgde. Een spontane brainstorm over ruimtevaart was het gevolg. Ik heb de kinderen eerst individueel na laten denken over woorden die bij dit thema horen, vervolgens heb ik ze hun woorden op een coöperatieve manier uit laten wisselen. Daarna heb ik alle woorden geïnventariseerd en opgeschreven: zon, maan, sterren, raket, vliegtuig, vliegende schotel, ruimtepak, raket, en laarzen werden genoemd, maar ook termen als ISS, lancering, planeet, pluto, meteoor, saturnus, astronauten, zuurstofslang, aftellen, landen, aarde en luiers werden in verband gebracht met dit thema. Grappig, jonge kinderen weten veel meer dan je in de eerste instantie denkt!

Ik heb ze ook gevraagd wat ze graag over ruimtevaart wilden leren en de volgende vragen genoteerd:

  • Wanneer gaat Andre Kuipers landen?
  • Hoe lang duurt de reis naar de ruimte eigenlijk?
  • Waar gaat hij naar toe?
  • Wat is ISS?

Het enthousiasme was groot, de kinderen kwamen o.a. ook met het idee om de huishoek in te richten als ruimtevaarthoek. Voor mij was deze spontane actie aanleiding om na de kerstvakantie meer aandacht aan dit thema aan te besteden. Ik heb de kinderen gevraagd materiaal (krantenknipsels, plaatjes, boeken, speelgoed etc.) te verzamelen voor onze ruimtevaarthoek en ook de ouders hiervan op de hoogte gesteld. Ik ben benieuwd wat ze volgende week allemaal meenemen.

Uiteraard gaan we vanaf volgende week ook mindmappen over André Kuipers, de brainstorm was daar al een eerste aanzet toe. Bij downloads (rechtsklik op afbeelding en kiezen voor opslaan) staat inmiddels een centrale afbeelding van André Kuipers met 4 hoofdtakken (astronaut, ruimte, vervoer, verblijf). De eerste opdracht die de kinderen hierbij krijgen, is een tekening te maken, die past bij een van de vier hoofdtakken. Om aan te geven bij welke hoofdtak de tekening hoort, plakken de leerlingen de tekening op dezelfde kleur ondergrond. (bv. een vouwcirkel). Ook de plaatjes die kinderen van thuis meegenomen hebben mogen uitgeknipt en opgeplakt worden. Alle tekeningen en plaatjes worden samengevoegd tot een steeds verder groeiende mindmap. Een vergelijkbaar voorbeeld is bij 'knutselen' te zien in de Prezi op de welkomstpagina.

Om de bedoeling aan kinderen duidelijk te maken is het, zeker de eerste keer, goed om van te voren enkele (fictieve) goede/ foute voorbeelden te bespreken. Laat de kinderen vooral hardop meedenken waarom iets wel/ niet kan. Ervaring uit het verleden leert, dat sommige kinderen het niet eenvoudig vinden om zich op één tekening tot één onderwerp te beperken. Het gebruik van een klein formaat papier nodigt kinderen in ieder geval minder uit tot het maken van uitgebreide voorstellingen. Geef daarnaast ook duidelijk aan dat kinderen meerdere tekeningen mogen maken. Je zult zien dat sommige kinderen super enthousiast zijn en van geen ophouden weten! Binnenkort zijn de resultaten op deze website zichtbaar! En als je van plan bent om deze opdracht ook met je groep te gaan doen... Heel veel succes, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Het prentenboek dat ik bij dit thema als ankerverhaal wil gebruiken heb ik inmiddels ook uitgezocht. "Ik heb van jou gedroomd vannacht" van Harmen van Straaten zal ook binnenkort ook bij de mindmaps begrijpend lezen verschijnen!

Rianne