Subsidieaanvraag NRO 'Effecten van Mindmappen met kleuters'

geschreven door Administrator op donderdag 07 november 2013

Sinds enkele jaren maak ik in mijn kleutergroep gebruik van mindmaps ter ondersteuning van de lessen begrijpend luisteren. Het maken van een mindmap is een gezamenlijk proces, waarbij ik als leerkracht de schakel ben tussen de mindmap en de informatie die leerlingen aandragen. Vervolgens zorg ik dat zij de mindmap kunnen 'lezen' door alle woorden te visualiseren. Daarmee maak ik het mogelijk dat mijn leerlingen een mindmap zelfstandig kunnen gebuiken in de leeshoek of bij een verteltafel.

Het was opvallend dat zij opeens hogere scores behaalden op het onderdeel 'kritisch luisteren' van de toets 'CITO Taal voor kleuters', met name de gecompliceerde vragen werden vaker goed beantwoord. De wens om dit wetenschappelijk te laten onderbouwen bestaat al enige tijd, maar is afhankelijk van subsidies. Via twitter kwam ik in het voorjaar van 2013 in contact met Chiel van der Veen, promovendus en docent aan de afdeling Onderwijswetenschappen en Theoretische Pedagogiek van de Vrije Universiteit Amsterdam (promotor prof. dr. Bert van Oers). Voor zijn onderzoek naar de ontwikkeling van mondelinge, communicatieve competenties van jonge kinderen heeft hij verschillende observaties in mijn groep gedaan en uiteraard hebben we in dat kader 'mindmappen met kleuters' uitvoerig besproken.

Half oktober werd ik door Drs. Victor Felder, directeur onderwijs bij Stichting Comperio, gewezen op een een subsidiestroom via de Programmaraad Praktijkgericht Onderzoek (PPO) van het NRO. De PPO financiert onderzoek dat is gericht op het verbeteren en vernieuwen van de onderwijspraktijk. Onderzoekers en medewerkers van onderwijsinstellingen kunnen gezamenlijk financiering aanvragen voor praktijkgericht onderzoek waarbij de vraag van een groep onderwijsinstellingen, leraren of andere onderwijsprofessionals centraal staat.

Het contact met Chiel kwam nu heel goed van pas, hij was immers al volledig geïnformeerd over alle activiteiten m.b.t. mindmappen met kleuters. Ik heb opnieuw contact met hem gezocht en gevraagd of hij iets voor ons kon betekenen. Daar hoefde hij niet lang over na te denken, Chiel is onmiddellijk met de aanvraag aan de slag gegaan! Donderdag 28 november  om 12.00 uur moet deze ingediend zijn bij het NRO. Wij hopen natuurlijk dat ons project interessant genoeg is om gehonoreerd te worden. Spannend!

Verteltafel 'Ik wil iets heel moois geven'

 

1 reactie: klik hier om ook een reactie te plaatsen

  • Hoi Rianne,
    Ik heb super genoten van je workshop van afgelopen zaterdag in Tilburg.
    Het had wel langer mogen duren.
    Nogmaals bedankt voor je inspirerende workshop en veel succes met je verdere ideetjes die nog steeds in je opborrelen.
    (als ik, het goed begrepen heb)

    Groetjes, Marion,

    door marion  , op maandag 08 september 2014


uw reactie kunt u hieronder ingeven.
N.B.: I.v.m. 'spam' is het niet toegestaan een hyperlink in uw reactie te plaatsen.

Geef het antwoord van de opgave op het plaatje (om spam tegen te gaan):

Geef het <u>antwoord</u> van de opgave op het plaatje (om spam tegen te gaan): =